Menu
Kosár
FIGYELEM! A webshopban vásárolt, telephelyen átvett és felszereltetett abroncsok szereléséből 15% kedvezményt biztosítunk (kerék le és felszerelésére, abroncs szerelés felnire illetve centrírozásra)!

Gumiabroncs kisokos

Minden amit a gumiabroncsról tudni lehet

Mit jelentenek a gumiabroncson található jelzések?
205/50 R 16 H

205: a gumiabroncs profilszélessége mm-ben
50: a gumiabroncs peressége
(a magasság és profilszélesség aránya: 0,55)
R: radial szerkezet
16: belső átmérő hüvelykben
H: sebességi index

Mit jelent a DOT szám a gumiabroncson?
DOT FU 3H JCTX3206
DOT: Az abroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma előírásainak
FU: Gyártó üzem kódja
3H: méret kód
JCT: opcionális kód
3206: Gyártás hete és éve

Gördülési ellenállás és üzemanyag-fogyasztás
A gumiabroncsok a gördülési ellenállásuk révén 20%-os nagyságrendben járulnak hozzá a jármű üzemanyag-fogyasztásához.
A gumiabroncsok gördülési ellenállásának csökkentésével csökken a jármű előrehaladását hátráltató erők hatása, és következésképpen az üzemanyag-fogyasztás is.
Ezáltal a gumiabroncs hozzájárulhat az üzemanyagfogyasztás és az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkentéséhez. A gumiabroncs tehát fontos szerepet játszik a környezet védelmében.

Sebességi és terhelési indexek

Miért fontos a sebességi indexet figyelembe venni?
Manapság minden gépjármű abroncsához meg van határozva a sebességi index.
A sebességi indexet azért érdemes figyelembe venni abroncs választásakor, mert ha túllépjük az adott sebesség korlátot (pl. T sebességűnél 190km/h helyett 210km/h-val megyünk), akkor a gumiköpeny kopása nem megfelelő lesz.
Ez az abroncs gyorsabb elkopásához és sérüléséhez vezethet.
​​​​​​

Gumiabroncs ellenőrzés és karbantartás

- A gumiabroncsok nyomását (beleértve a pótkereket is) havonta egyszer ellenőrizni kell, és állítani kell rajta, ha az már nem felel meg az ajánlott használati nyomásnak. Az ellen őrzést mindig hideg abronccsal kell elvégezni, amihez a legoptimálisabb, ha a gépjármű alacsony sebesség mellett, kevesebb mint 3 kilométert futott, vagy legalább 2 órája mozdulatlan volt. Meleg abroncs esetén mindig a gyári előírásnál 0,3 bar nyomással többet állítsunk be.
- A nitrogénnel való feltöltés esetén ugyanúgy szükség van a gumiabroncsok nyomásának rendszeres ellenőrzésére.
- Szokatlan nyomásvesztés esetén kívül-belül ellenőriztesse az abroncs, valamint a felni és a szelep állapotát.
- Ellenőrizze a gumiabroncs nyomását (a gumiabroncsot cserélni kell, ha a kopás eléri a törvényesen megengedett értéket), és rendellenes kopási jelenség vagy ugyanazon tengely két tengelyén tapasztalható kopás eltérése esetén forduljon szakemberhez.
- Minden perforációt, vágást, látható elváltozást alaposan meg kell vizsgáltatni gumiabroncsokhoz értő szakemberrel.
- Ne használjon sérült abroncsot, illetve szakértő ellenőrzése nélkuül olyat, amellyel korábban, levegő nyomás nélkül gurult
- Az olyan abroncsnál, amely bizonyos körülmények között megengedi a levegő nélküli vagyis a defektes, használatot, mindig tartsa be a gyártó által az abroncs használatára vonatkozóan előírt szabályokat.
- Minden szokatlan jelenséget, mint amilyen például az erős vibráció, a nagy zaj, az oldalirányú elhúzás, először személyesen ellenőrizzen, majd szakértővel vizsgáltasson meg.
- A gumiabroncs bármilyen javítását csak szakemberrel végeztesse.
- Minden gumiabroncson megjelennek előbb vagy utóbb az öregedés vagy fáradás látható jelei (repedezettség stb.), amelyeket szakembernek kell megvizsgálnia, még akkor is, ha az adott abroncs nem vagy nem sokat futott (például: pótkerék, lakókocsi, lakóbusz, utánfutó).

Károsodások a gumiabroncson

A gumiabroncson bekövetkezett sérülések vagy deformációkat nem szabad figyelmen kívül hagyni. 

Minden látható sérülést vagy szokatlan jelenséget (az oldalfal vagy a futófelület eldeformálódása, mély vágás, törés, rázkódás megjelenése, jármű hirtelen oldalra húzása) alaposan meg kell vizsgálni.

A vizsgálat során megállapítható, hogy javítható-e az abroncs vagy az abroncsot végleg ki kell vonni a forgalomból.

Gumiabroncsok kopásainak típusa és lehetséges okai:

Nem megfelelő kerékösszetartásból fakadó kopás

JELEI:
egyik oldalon erőteljesebb kopás, valamint gumisorja a hosszanti éleken.
LEHETSÉGES OK(OK):
az első vagy hátsó kerekek nem megfelelő kerékösszetartása.
TANÁCSOK:
Gumiabroncs: továbbra is forgalomban maradhat, ha csatornamélység megfelel a törvényi előírásoknak.
Gépjármű: a jármű geometriájának (kerékösszetartás) beállítása

Kopás középen

JELEI:
a futófelület közepén nagyobb mértékű kopás tapasztalható, mint a vállakon.
LEHETSÉGES OK(OK): túl nagy abroncsnyomás.
TANÁCSOK:
Gumiabroncs: hideg állapotban ellenőrizni kell, illetve be kell állítani a jármű- vagy a abroncsgyártó által ajánlott nyomást. Továbbra is forgalomban maradhat, ha a csatornamélység megfelel a törvényi előírásoknak.
Gépjármű: 

Kopás a futófelület szélein

JELEI: erősebb kopás a vállakon, mint a futófelület közepén (kerekre kopás).
LEHETSÉGES OK(OK): nem kellő nagyságú abroncsnyomás és/vagy túlterhelés. Az alacsony abroncsnyomás okainak felfedése és orvoslása (figyelmetlenség, lyuk, szelep stb.).
TANÁCSOK:
Gumiabroncs:
 továbbra is forgalomban maradhat, ha a csatornamélység megfelel a törvényi előírásoknak.
Gépjármű: —

Különös kopás

JELEI: szabálytalan kopás hullámokban, foltokban, különböző alakzatokban
LEHETSÉGES OK(OK): általában a hátsó, nem hajtott tengelyen tapasztalható kopások mindig több, a gépjárművel kapcsolatos tényező közös hatására alakulnak ki. Ilyen tényezők például az alábbiak:
- a geometria helytelen beállítása (hátsó tengely)
- a felfüggesztés hibája
TANÁCSOK:
Gumiabroncs: továbbra is forgalomban maradhat, ha a csatornamélység megfelel a törvényi előírásoknak, és ha nem okoz rezgést.
Gépjármű: a jármű geometriájának, valamint a felfüggesztés elemeinek ellenőrzése.

Futófelület elválás

JELEI: a futófelület egy részének vagy egészének a leszakadása.
LEHETSÉGES OK(OK): az ilyen szakadások mindig a belső szerkezetet alkotó elemek közötti elválások eredményei, amelyeket, általában az alábbiak miatti túlságosan nagy felmelegedés okoz:
- hosszabb ideig tartó használat az előírtnál alacsonyabb abroncs nyomással és/vagy túlterhelt állapotban,
- a gépjármű gyártója előírásainak nem megfelelő abroncsozás (terhelési és sebességi index), a belső fémszerkezet általános oxidációja, vágások, perforációk, valamint egyéb futófelületi sérülések miatt.
TANÁCSOK:
Gumiabroncs: ki kell vonni a forgalomból.
Gépjármű:
- ellenőrizze a jármű összes gumiabroncsát,
- gyártói előírások (terhelési/sebességi index) betartása,
- az abroncsnyomások ellenőrzése és beállítása.

Deformációk

JELEI: hólyagosodás(ok), körülhatárolt kidudorodás(ok) sérülésnyomokkal (vágás, karcolások stb.) vagy azok nélkül.
LEHETSÉGES OK(OK): ezek a deformációk a karkasz egy vagy több szövetszálának véletlen szakadásából származnak, és ilyen szakadást az alábbiak okozhatnak:
- érintkezés valamilyen akadállyal (járdaszegély, kátyú),
- az oldalfal becsípődése valamilyen akadály és a kerékabroncs közé.
- A kelleténél kisebb abroncsnyomás és a túlterhelés esetén könnyebben fordul elő az abroncs ilyen típusú elváltozása.
TANÁCSOK:
Gumiabroncs: ki kell vonni a forgalomból.
Gépjármű: ellenőrizni kell a keréktárcsa állapotát.

Az alacsony abroncsnyomás következményei

A nem elegendő abroncsnyomás melletti használat az abroncs túlzott deformációjával jár, amely rendellenes felmelegedést és visszafordíthatatlan károkat okoz.
Az alacsony abroncsnyomás melletti használat tünetei és következményei az alábbiak lehetnek:
1 - Foltosodás (a belső gumiréteg gyűrődése): A foltosodást mutató abroncsot semmilyen esetben nem szabad javítani és ismét használatba venni.

2 - A belső gumiréteg részbeni vagy teljes szétváltás.

Ezek a megjelenési formák kívülről nem láthatók, ezért szükséges defekt esetén leszerelni a gumiabroncsot és ellenőrizni az állapotát.

3 - A futófelület teljes vagy részleges elvesztése.
4 - A karkaszbetét körkörös szakadása.

5 – Bizonyos esetekben körkörös kopás figyelhető meg az oldalfalon, amely eredményeképpen a gumiabroncs ezen része hosszabb ideig érintkezik a talajjal. 

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy a biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatkezelési tájékoztató.